Mama Said's Julkalender 2019 – Sammanfattning lucka 1-7

Du har väl inte missat att vi på Mama Said bjuder på en adventskalender fullspäckad av sociala medier-tips på vårt Instagramkonto — Mamasaidmedia — med luckor av värdefulla tips varje dag ända fram till jul. Här kommer en summering av föregående veckas luckor. 

info julkalender.jpg

Lucka 1 — Så lockar du fler prenumeranter till ditt nyhetsmail

Tro det eller ej, men e-post är fortfarande ett av de bästa verktyg vi har för att samla in leads. Hela 97 procent av Sveriges internetanvändare har en e-post och när vi skickar ett mail så kan vi — till skillnad från när vi postar något i sociala medier — vara säkra på att vårt mail når alla mottagare. Att ha en ordentlig maillista är därför väldigt värdefullt. Men för många är nyhetsbrev synonymt med reklammail och därför kan det vara bra att kalla det för något annat när du vill få folk att registrera sin mailadress. I första luckan gömde sig därför ett tips på hur du kan samla in mailadresser — och på så sätt skapa varma leads — genom något så enkelt som att inte kalla det för nyhetsbrev. Kalla det istället för något som lockar just din publik och som faktiskt visar att de kommer att få något av värde av dig, snarare än en massa reklam i sin inkorg. Ett exempel kan vara att skriva “Vill du få mail från oss om sociala medier?” snarare än “Registrera dig till vårt nyhetsmail”. Sen är det såklart viktigt att du lever upp till det du utlovar. Tänk alltid på “80/20-regeln” — 80 procent av det du skickar ut till din lista ska vara av värde för dem och endast 20 procent får vara av säljande karaktär. 

Lucka 2 — Shadowbanned

I lucka nummer 2 så slog vi hål på en myt som har förbryllat många på Instagram, nämligen shadowbanning. Det har länge florerat ett rykte om att du kan bli så kallat shadowbanned om du använder dig av fel hashtags till dina bilder. Detta stämmer alltså inte. Instagram har bekräftat att du inte kan bli shadowbanned utifrån hur du använder hashtags överhuvudtaget. Däremot kan du bli shadowbanned om ditt konto blir rapporterat eller om Instagram anser att du publicerar känsligt innehåll. Att bli shadowbanned betyder att ditt konto döljs och inte är sökbart i sökfältet, om du inte skriver in hela namnet. Och så betyder det att du inte hittas under de hashtags som du har lagt in till ditt inlägg.

Lucka 3 — Regler för tävlingar på Facebook och Instagram

I lucka tre delade vi med oss av något som vi får väldigt mycket frågor kring här på Mama Said — nämligen vilka regler och riktlinjer som gäller när du skapar tävlingar på Facebook och Instagram. Här kommer en summering av tipsen och vill du läsa mer så har vi också skrivit ett blogginlägg om just hur du skapar tävlingar på Facebook. Det kan du läsa här. 

  1. Först och främst så måste alla som deltar i tävlingen ha en fullständig profil och du måste klargöra att tävlingen inte är sponsrad, administrerad eller organiserad av Facebook.

  2. Det här får du INTE göra: Du får inte lov att kräva att de tävlande ska dela inlägget eller tagga en vän. Detta får alltså inte ingå som tävlingsregel.

  3. Det här FÅR du göra: Det du får göra däremot är att kräva att de tävlande ska gilla inlägget eller din sida. Det här är alltså helt okej att ha som tävlingsregel.

  4. Sen så måste du såklart följa lagen som gäller i det land som tävlingen sker.

Lucka 4 — Tips på bra sajter

En stor del av att jobba med sociala medier handlar om att hålla sig ajour med vad som händer i den digitala världen — och framförallt hur utvecklingen ser ut för de olika sociala kanaler som finns. I lucka nummer fyra delade vi därför med oss av våra personliga favoritsajter som vi använder oss av för att hålla oss uppdaterade kring vad som händer.
Ta gärna 15 minuter varje morgon och scrolla igenom dessa. Då kan du vara säker på att du alltid är uppdaterad. 

lucka 5.jpg

Lucka 5 — Så får du till bra ljud i din podd! 

Just det här med ljud när det kommer till att skapa en podd är något som skrämmer många. Många har föreställningen av att man behöver köpa dyr utrustning eller att man behöver hyra in sig i en studio för att försäkra sig om att ljudkvaliteten håller en bra standard. Men vet du, det behöver varken vara dyrt eller svårt att få till ett bra ljud och i lucka fem bjöd vi därför på följande tips för hur du kan förbättra ljudkvalitén i din podcast!

1. Ljudisolera så mycket du kan! Dra för gardinerna, lägg ut filtar och kuddar, rama in dig själv med möbler, lampor, växter eller annat.

2. Tänk på att prata så nära mikrofonen som möjligt. Är ni två som spelar in? Se till att ni har avstånd från varandras mikrofoner så att ni inte tar upp varandras ljud.

3. Lyssna på hur det låter i rummet och välj ett rum som inte har nån slags ventilation eller annat som låter. Även om det bara susar lite så kan det bli ett rätt störande ljud när det tas upp av mikrofonen. Lyssna alltid av rummet innan du börjar spela in och placera dig där bruset är som minst. 

Och du, är du sugen på att starta en podd så har vi skapat utbildningen Podcast Production där du får lära dig exakt allt du behöver för att starta, producera och distribuera en podcast. Här kan du läsa mer om den.

Lucka 6 — Så tar du bättre bilder

Lucka nummer sex bjöd på tre enkla — men viktiga — tips på hur du tar bättre bilder.

1. Lär känna ljuset! Bra ljus är ofta grunden till en bra bild. Undvik att fota i mörka miljöer och i direkt solsken. Hitta en bra ljusbalans dvs mjukt, naturligt och lagom starkt! Välj gärna att fota mot den väggen i rummet där solen brukar stå på — även om den inte gör det just nu.

2. Glöm perfekt och kör naturligt! Se till att få den du fotar att slappna av och sitta bekvämt, och försök gärna få hen att skratta naturligt. Det bästa är ett naturligt kroppsspråk, och det är ofta lättare att få fram när man inte poserar för en bild.

3. Ta bilder när personen inte är beredd! Nej – du ska inte smygfota! Eller kanske lite. De allra flesta har ett inövat fotoansikte – en omedveten min som skiner igenom då kameran kommer fram. Passa på att ta en bild när personen du fotograferar inte är beredd och slappnar av. Då kan det bli äkta och riktigt bra!

Lucka 7 — Jobba alltid med CTA

I veckans sjunde, och sista, lucka bjöd vi på ett tips kring CTA – Call to action — och hur du kan jobba med detta. Call to action är det som du vill att dina följare ska göra som följd av att de tagit del av ditt innehåll. Det är därför viktigt att du, när du postar något i sociala medier, alltid funderar över vad du vill att folk ska göra när de har sett ditt inlägg. Vill du få interaktion på inlägget? Skicka dem till er hemsida? Att de ska registrera sin mailadress nånstans? 

Det ska vara enkelt för dina följare att förstå vad det är de ska göra och det är därför viktigt att du bara har en CTA per inlägg. Om du ber om att de ska göra fler saker så finns det nämligen en stor risk att de inte gör någonting alls. CTA ska vara en del av strategin när du planerar ditt innehåll. Se till att du blandar upp dina CTA’s så att du exempelvis inte alltid har som mål att driva trafik till din hemsida, du bör också ofta ha “interaktion på ert inlägg” som mål eftersom det i sin tur genererar större räckvidd!

Lycka till med ditt arbete i sociala medier. Gå gärna in och följ Mama Said på Instagram för att ta del av julkalendertipsen varje dag.